Het mooie van lesgeven is dat je er zo veel van leert. Om een ander te helpen zijn of haar weg de weg te vinden, moet je eerst zelf meerdere routes verkend hebben. Moet je zelf eerst weten wat het is om je hoofd te stoten. In de interactie met de leerling ontdek je vervolgens voortdurend nieuwe dingen, want jouw weg blijkt meestal niet de weg van de ander te zijn. Zo is lesgeven een prachtig avontuur.

Methodes zijn er om goed te bestuderen en daarna weer los te laten. De kunst is om steeds weer vanuit een nulpunt te beginnen en van daaruit vragen te stellen. Daarbij zijn ‘lehren’ en ‘lernen’ twee kanten van dezelfde medaille.

image.jpg

Nadat ik alle cursussen Wardmethodiek had doorlopen en afgerond, ben ik zowel gaan lesgeven aan jonge kinderen als, in diezelfde Wardcursussen, aan volwassenen. Als muziekdocent in Basisschool Keysershoff in ‘s-Hertogenbosch gaf ik driemaal per week les aan alle groepen. Dat waren feestelijke jaren! De Wardmethode leert je belangrijke muzikale dingen (zie mijn artikel ‘Ascendentaal musiceren’ en ‘Ward in Nederland’), maar leert je ook te spelen met de dynamiek tussen kleine stapjes en de grote lijn. En niet te vergeten: leert je te handelen en zo weinig mogelijk te praten. Ook was ik vele jaren docent in dirigentenopleidingen (Basiscursussen en Meerjarige Dirigenten Opleiding), zowel in het Centrum voor Amateurkunst Noord-Brabant als in het Utrechts Centrum voor de Kunsten. Een jaarlijks gastdocentschap tijdens het Sacred Music Colloquium in de VS bracht me onder andere naar Washington D.C., Chicago, Saint Louis, Saint Paul, Salt Lake City, Houston, Pittsburgh en Indianapolis. Momenteel coach ik individuele koordirigenten vanuit door henzelf aangereikte vragen en in een door henzelf gekozen frequentie en ben ik als docent compositie beschikbaar voor deelnemers aan De Makersclub en Puur Partituur, en voor anderen. Sinds 2023 geef ik les bij Bourdon Dirigenten Opleidingen in Alphen aan de Rijn.

Coaching koordirigenten

Koordirigeren is een veelomvattend vak. Je moet goed kunnen zingen en, nog belangrijker, weten hoe je anderen goed kunt laten zingen. Je moet beschikken over een goede dirigeertechniek, over sprekende gebaren. Je moet veel algemene kennis hebben over muziek en veel specifieke kennis over het stuk dat je gaat dirigeren. Je moet een scherp oor hebben voor wat er klinkt en klinken moet. Bovendien een goed oog voor hoe je zangers er aan toe zijn. Je moet effectief en inspirerend kunnen repeteren, zodanig dat het koor op het moment suprême zal kunnen pieken. Tegelijkertijd is het onmogelijk om alles goed te kunnen en moet je daarom leren omgaan met je sterke én zwakke kanten. Als je bij één of meerdere van deze zaken hulp of advies nodig hebt, help ik je graag. Bel me of mail me, dan bespreken we in welke vorm we dat kunnen gieten.

Coaching componisten

Componeren is een proces waarbij je als het ware in een intensief gesprek met je compositie verwikkeld raakt. Er is alleen dat werk en jij, en die beide partijen luisteren aandachtig naar elkaar. Totdat het klaar is en je het (min of meer) kunt loslaten. Het valt vaak niet mee om een derde te laten meekijken en meedenken in dat proces. Het vergt inlevingsvermogen, tact en respect van de degene die meekijkt en het vergt aanpassingsvermogen van jou als componist. Als je wil dat ik degene ben die met jou meekijkt en meedenkt, weet me dan te vinden op dit e-mailadres. Ook ben ik beschikbaar voor lessen in contrapunt, harmonieleer en compositie. Of is Puur Partituur misschien iets voor jou?

Puur Partituur - lessen in componeren

Voor de leden van de Vereniging Huismuziek en andere belangstellenden bied ik het project Puur Partituur aan, componeerlessen in de vorm van diverse trajecten, waaruit gekozen kan worden. Elk traject heeft een eigen muzikale invalshoek. In elk traject volg je een stapsgewijze werkwijze en krijg je per stap instructie en feedback. Je kunt bij alle trajecten kiezen uit een korte of langere versie. De instructie krijg je per e-mail, telefonisch of via Zoom. Op het eind van elk traject ben je concrete skills rijker waar je nadien zelfstandig mee verder kunt werken, en heb je een compositie of arrangement, waar je jouw naam onder kunt zetten, omdat alle keuzes gedurende het traject door jou zelf gemaakt zijn.